Технологія особистісно орієнтованого навчання


Технологія особистісно орієнтованого навчання
  • У технології особистісно орієнтованого навчання особливе значення надається такому фактору розвитку, який в традиційній педагогіці майже не враховувався — суб’єктному досвіду життєдіяльності, набутому дитиною до школи в конкретних умовах сім’ї, соціокультурного оточення, в процесі сприймання та розуміння нею світу людей та речей. 
  • Цілі й завдання особистісно орієнтованого навчання:
• розвивати індивідуальні та пізнавальні здібності кожної дитини; 
• максимально виявляти, ініціювати, використовувати індивідуальний (суб’єктивний) досвід дитини; 
• допомогти особистості пізнати себе, самовизначитися і самореалізуватися, а не формувати заздалегідь задані якості.
  • Освітній процес будується на навчальному діалозі учня й учителя, який направлений на спільне конструювання програмної діяльності. При цьому обов’язково враховуються індивідуальна вибірковість учня до змісту, вигляду та форми навчального матеріалу, його мотивація, прагнення використовувати отримані знання самостійно, за власною ініціативою, в ситуаціях, не заданих навчанням.
Досвід використання технології особистісно орієнтованого навчання у Великобританії.
«З метою реалізації принципів особистісно-орієнтованого навчання на законодавчому рівні зобов’язати всі заклади освіти включити предмети особистого вибору студентів/учнів у навчальні плани. На рівні Міністерства освіти і науки зафіксувати кількість вибіркових навчальних курсів, які повинні вивчатися протягом кожного семестру. Надати автономію закладаму розробці навчальних програм вибіркових курсів відповідно до роботи викладачів
Характерним для української освіти є принцип «неелективності» навчальних курсів, тобто учні фактично не мають можливості самостійно обирати навчальні дисципліни відповідно до своїх інтересів, як це є у Великобританії, де пропонуючи учням старших класів альтернативні дисципліни для самостійного вибору, навчальні заклади тим самим реалізовують особистісно орієнтований підхід до навчання. Так, британські навчальні заклади дають учням можливість самостійно обирати від 2 до 4 дисциплін із 10-20 запропонованих кожного семестру, в залежності від курсу навчання. Можливості вибору курсів лише нещодавно почали впроваджуватись у рамках освітніх програм і представлені в навчальних планах лише деяких вітчизняних університетів, але не шкіл (Львівський національний університет ім. І. Франка, Вінницький державний університет ім. М. Коцюбинського, Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького, Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди тощо).
Джерела
1.Gauntlett D. Essay Writing. The essential guide [Електронний ресурс] / D. Gauntlett. – Institute of Communications Studies – Study Skills. – Режим доступу: http://www.theory.org.uk/david/essaywriting.pdf
2.Катревич Л. Використання позитивного досвіду Великобританії у професійній підготовці майбутніх учителів гуманітарних дисциплін в Україні/ Катревич Л.// Порівняльно-педагогічні студії. – 2015. - №3.

Фрагмент уроку української мови в 10 (профільному) класі з теми:
Ступені порівняння прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників. Стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості їх функціонування в сучасній й українській мові
Мета: повторити особливості творення ступенів порівняння якісних прикметників, пригадати зміни приголосних у коренях слів, які відбуваються при творенні ступенів порівняння. Розвивати уважність, спостережливість учнів, формувати культуру мовлення. Виховувати любов до рідного слова, до культури рідного народу.
Етап сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо нашу роботу  над прикметником як частиною мови й пригадаємо особливості творення ступенів порівняння якісних прикметників та повні й короткі прикметники, стягнені й нестягнені форми. Це дуже важливий матеріал, адже ступені порівняння прикметників вміщено в програму підготовки до ЗНО, тому будьте уважні й спостережливі, але не втрачайте духу творчості й креативності. Хай вам щастить і на уроці, і в житті!
1.Пошукова робота в групах
Оскільки матеріал доволі об’ємний, а час уроку, на жаль, обмежений, пропоную об’єднатися у групи й попрацювати разом, щоб потім поділитися своїми знаннями з іншими. Сформуйте 4 групи. У вас буде 5 хвилин, щоб пдготувати схематичну відповідь. Завдання:
1-ша група: творення  прикметників вищого ступеня
2-га група: творення  прикметників найвищого ступеня
3-тя група: повні і короткі форми прикметників.
4-та група: стягнені і нестягнені форми повних прикметників.
Виступи груп. Повторення теоретичних відомостей
2. Доповнення вчителя. Пояснення матеріалу вчителем
Не всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння, а саме:
-          прикметники, які вже мають префікси й суфікси: низенький, малесеньки, препоганий, надзвичайний;
-          які утворені шляхом основоскладання: жовто-синій,білосніжний;
-          які перейшли з одного розряду  в інший: малиновий, кремовий.
-          Які означають абсолютний поріг вияву ознаки: мертвий, німий, босий, лисий, хворий;
-          які означають масті коней: чалий, буланий, вороний.
При творенні вищого ступеня прикметників в окремих основах віддбуваються зміни:
-          чергування: дорогий – дорожчий, вузький – вужчий, високий – вищий, товстий – товщий.
-          в окремих прикметниках випадає суфікс –к-, -ок-: глибокий – глибший, широкий  - ширший.
-          інколи міняється основа: великий – більший, поганий – гірший, добрий – ліпший, кращий, малий – менший.
3.Тренувальні вправи
·         Утворити ступені порівняння (усі форми) від прикметників:
Важливий, цікавий, короткий, глибокий, широкий, дорогий, розумний, поганий, веселий, вузький.
·            Гра «Комплімент». Уявіть, що ви хочете сказати найближчій людині найкращі слова, який ступінь порівняння ви для цього оберете?  Які б ви слова сказали  мамі (подружці, бабусі тощо) запишіть ці слова в зошити.
Учитель. Щоб бути щасливою і впевненою в собі, людина хоче чути добрі, ніжні слова, тому не соромтеся говорити близьким і знайомим компліменти, не жалкуйте для них хороших слів, адже ми, українці, здавна славимося добротою й миролюбністю,природним тактом,  наша мова має багаті виражальні можливості, вона ніжна й ласкава, і в цьому велика роль нестягнених форм прикметників, над якими ми зараз попрацюємо.
·         Запишіть речення, визначте форми прикметників.
Ніч така місячна, зоряна, ясная. Видно, хоч голки збирай. Вийди, коханая, працею зморена, хоч на хвилиночку в гай. Ти не лякайся, що ніженьки білії змочиш в холодну росу. Я ж тебе, милая, аж до хатиноньки сам на руках однесу.

Коментар. Ця технологія на уроці допоможе вчителю заохотити учнів до роботи за рахунок можливості обрати тему проектного завдання за власним інтересом. Цей вид роботи  прогнозує розв’язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка передбачає використання різноманітних методів, засобів навчання, інтегрування знань, умінь, навичок.
На цьому етапі уроку учні презентують свої проекти у групах. Робота учнів над проектом на основі їх вільного вибору з урахуванням власних інтересів спонукає дітей до навчання та пробуджує інтерес до отримання нових знань та досвіду колективної роботи. Навчання відбувається за принципом «навчаючи – вчуся».


Комментарии

  1. Молодчинка! Тільки приберіть в анонсі слово "даною"! 5 балів.

    ОтветитьУдалить

Отправить комментарий

Популярные сообщения из этого блога

Інтерактивне навчання. Що то за звір і як його приборкати