Технологія розвивального навчання


Технологія розвивального навчання
Для найбільшої ефективності загального розвитку школярів існують такі дидактичні принципи розвивального навчання:
• ціленаправлений розвиток на основі комплексної розвивальної системи;
• системність і цілісність змісту;
• провідна роль теоретичних знань;
• навчання на високому рівні трудності;
• просування у вивченні матеріалу швидкими темпами;
• усвідомлення дитиною процесу навчання;
• включення в процес навчання не тільки раціональної, але й емоційної сфери (роль спостереження і практичних робіт);
• проблематизація змісту (колізії);
• варіативність процесу навчання, індивідуальний підхід;
• робота над розвитком усіх (сильних і слабких) дітей.
Особливості методики
Основною мотивацією навчальної діяльності є пізнавальний інтерес. Ідея гармонізації вимагає поєднувати в методиці раціональне і емоціональне, факти і узагальнення, колективне і індивідуальне, інформаційне і проблемне, пояснювальний і пошуковий методи.
Методика Л. В. Занкова передбачає залучати учня в різні види діяльності, використовувати у викладанні дидактичні ігри, дискусії, а також методи навчання, направлені на збагачення уяви, мислення, пам’яті, мовлення.


Фрагмент уроку для 10 класу з теми: «Правопис прислівників»
Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників разом і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прислівники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прислівників; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; поширювати й уточнювати словниковий запас .
Етап систематизації й узагальнення вивченого матеріалу
1.Моделювання синтаксичних одиниць
Утворити словосполучення «дієслово + прислівник з префіксом по-». Пояснити правопис прислівників через дефіс.
Співати (італійський), пояснити (батьківський), написано (дитячий), попросити (добрий), одягнутися (модний), визнати (чесний), прибрати (хазяйський), думати (свій), захищати (геройський).
Визначити спосіб творення прислівників. Зробити словотворчий аналіз двох із них.
2.Творче конструювання
Від прикметників утворити за зразком прислівники префіксально-суфіксальним способом. Сформулювати правило написання прислівників через дефіс.
Зразок. Дідівський → по-дідівському, по-дідівськи.
Іспанський, материнський, богатирський, азіатський, братський, командирський, європейський, дитячий, мисливський, панібратський, свійський.
Прислівники, утворені від виділених прикметників, розібрати за будовою.
3.Розподільний диктант  ( слайд № 9 )
Розподілити прислівники, що пишуться через дефіс, за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Префікс
Префікси
Суфікси
Складання одна-
по- і суфікси -ому
будь-, казна-,
-небудь, -таки,
кових чи близьких
(-ему), -и, -е
хтозна-
-то, -от
за змістом слів





По/азіатськи, по/вашому, десь/то, будь/де, повік/віки, далеко/далеко, по/восьме, казна/звідки, по/давньому, ледве/ледве, так/то, казна/куди, як/небудь, по/доброму, тихо/мирно, навіщо/таки, мало/помалу, по/інакшому, по/козацьки, хтозна/скільки, звідки/таки, хтозна/як, по/своєму.
4.Лінгвістична гра «Добери синонім»  ( слайд № 10 )
До поданих сполучень слів дібрати з довідки прислівники-синоніми. Пояснити, яким способом утворені ці прислівники.
На босу ногу, ненароком, по дорозі, дедалі, з власної волі, справа, похапки, зліва, навзнаки, заразом, проти волі, будь-коли.
Довідка: мимохіть, водночас, босоніж, нашвидкуруч, повсякчас, чимраз, мимохідь, праворуч, самохіть, горілиць, силоміць, ліворуч.
3–4 прислівники ввести в самостійно складені речення.
5.Логічний диктант  ( слайд № 11 )
До сталих виразів дібрати й записати прислівники-відповідники, знімаючи риску. З’ясувати морфологічну будову цих прислівників. Пояснити їх правопис.
На всі заставки, скільки є сили, де припало, на живу нитку, жодним способом, з бігом часу, страшне діло скільки, правду кажучи, жодною мірою.
Довідка: аби/як, що/духу, де/далі, чи/мало, аби/де, що/сили, ані/трохи, що/правда, ані/як.
  Записати самостійно дібрані складні прислівники, утворені за допомогою часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як-.

Коментар. Такі види вправ дозволять вчителю виконати такі цілі розвивального навчання, як формувати теоретичну свідомість і мислення, передати дітям не лише знання, вміння й навички, але й способи розумових дій, відтворити в навчальній діяльності дітей логіку наукового пізнання. Крім того ці завдання забезпечують розуміння й прийняття дитиною навчального завдання, позицію дитини як повноцінного суб’єкта діяльності, який здійснює самостійно всі етапи: цілепокладання, планування, реалізацію мети і аналіз (оцінку) результату, спрямованість на засвоєння теоретичних знань, пошук та побудова підстав дій, оволодіння загальними принципами вирішення завдань певного класу.

Комментарии

Отправить комментарий

Популярные сообщения из этого блога

Інтерактивне навчання. Що то за звір і як його приборкати