Технологія інтерактивного навчання


Поняття інтерактивного навчання
Це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.
Організація інтерактивного навчання Передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу  обставин та відповідної ситуації

Інтерактивне навчання у навчальних закладах США
У Західній Європі та США групові форми навчальної діяльності учнів активно розвивалися й удосконалювалися. Наприкінці ХХ ст. інтерактивні технології набули поширення в теорії та практиці американської школи, де їх використовують при викладанні різноманітних предметів.
Дослідження, проведені Національним тренінговим центром (США, штат Меріленд) у 1980-х роках, засвідчують, що інтерактивне навчання уможливлює різке збільшення відсотка засвоєння матеріалу, бо впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю (дії, практику). Результати цих досліджень відображено у схемі, яка дістала назву „Піраміда навчання”, яка демонструє, що найменші результати дає пасивне навчання (лекція – 5%, читання – 10%), а найбільші – інтерактивне (дискусійні групи – 50%, практика через дію – 75%, навчання інших або негайне застосування знань – 90%). Це, ясна річ, середньостатистичні данні, й у конкретних випадках результати можуть різнитися, але в середньому таку закономірність може простежити кожен педагог.
Інтерактивні методи навчання, які використовуються в освіті США, легко вписуються в систему загально дидактичних методів навчання.
Серед яких є інформаційно рецептивні методи «Нетривала лекція», «Нетривала лекція з перервою», «Пресс-конференція».
Репродуктивними методами є «Дискусія. Крок за кроком», «Закрите тестування», «Програмоване навчання».
Методи проблемного навчання: «Інтерактивне вивчення матеріалу», «Критичне сприйняття матеріалу», «Групи слухачів».
Евристичні методи: «Дискусія. Вільна група», «Коллаж», «Наслідки. Дискусія під контролем», «Проблеми», «Лист перевірки», «Нотатки», «Стимулювання питань».
Дослідницькі методи: «Піраміда», «Моделювання», «Ситуація вибору», «Факти та висновки», «Прочитайте, обговоріть, донесіть».
Метод  «Стимулювання питань» наштовхує ставити питання. «Моделювання» має на меті відтворення реальних ситуацій, які призначені для того, що учні реагували на різні ситуації, шукали відповіді і таким чином забезпечували зворотній зв’язок. Останній метод допомагає розвитку навичок створення команди.
Аналіз інтерактивних методів навчання, видів учбової діяльності (методів навчання) та вправ, що використовуються в освітніх закладах США, показав, що методи навчання у білішій мірі є евристичними та дослідницькими.

Фрагмент №1 до уроку для 10 класу з теми:
«Групи слів за походженням. Власне українська та запозичена лексика»
Мета: навчальна: дати відомості про лексику української мови з точки зору її походження; удосконалити вміння гімназистів визначати групи слів за значенням, правильно вживати їх у мові; розвиваюча: розвивати культуру усного і писемного мовлення, формувати навички роботи із довідковою літературою, збагачувати словниковий запас гімназистів з метою формування ключових компетентностей; виховна: виховувати патріотизм,  любов та повагу до рідної мови.
Етап сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. «Мозковий штурм»
1. Що таке лексика?
2. Чому слово може мати кілька значень?
3. Що таке лексичне значення слова?
4. Чи заважає багатозначність слова взаєморозумінню між людьми?
5. Як виникають переносні значення слів?
6. як і для чого використовуються синоніми в мовленні?
7. Чому виникають омоніми в мові?
8. Які слова називаються антонімами? З якою метою вони вживаються?
9. Які слова належать до найдавнішої частини словникового складу
української мови?
10.Чому в лексиці російської, української і білоруської мов є багато
спільних рис?
11.Охарактеризуйте діалектні і професійні слова.
12.Якими словами збагачується словниковий склад української мови?
13.Які слова називаються запозиченими? Чому в кожній розвиненій
мові є слова, засвоєні з інших мов?
14.Що таке застарілі і нові слова?
15.За яких умов нові слова стають звичайними, загальновживаними?

2. Робота в групах (диференційоване завдання)
До поданих іншомовних слів дібрати українські відповідники
І група
(дібрати український відповідник)
ІІ груп
(дібрати запозичений відповідник)
ІІІ група
(встановити відповідність)
Аеропорт – летовище
Оплески – аплодисменти
Фікція          складанка
Вокзал – двірець
Відхилення - аномалія
Кавер              вигадка
Процент – відсоток
Важливий – актуальний
Пазли            переспів
Карта – мапа
Доказ – аргумент
Пароль             мірило
Фото – світлина
Життєпис – біографія
Вау          посміхайчик
Фонтан – водограй
Доба – епоха
Смайл          нагорода
Прогрес – поступ
Лаштунки – куліси
Пейзаж                ключ
Тротуар – хідник
Управління–менеджмент
Критерій      наодинці
Журнал – часопис
Провал ,невдача – фіаско
Премія            краєвид
Фактор – чинник
Тло – фон
Тет – а -  тет          ого

3. Інтерактивна гра «Дуель»
       Гімназист вибирає собі суперника, називає тому запозичене слово, а суперник має дібрати український відповідник. Той, хто не знає – вибуває з гри. Якщо суперник називає слово, то залишається і наступний вибір за ним. Так продовжується доти, поки не залишиться троє кращих.

Коментар №1
У фрагменті уроку використано технологію інтерактивного навчання шляхом застосування таких видів роботи, як інтерактивна вправа «Мозковий штурм», який активує учнівську увагу та інтелектуальну діяльності, крім того здійснюється принцип інтерактивного навчання, за яким до роботи мають бути задіяні всі учні. Робота в групах та гра – одні з метод інтерактивного навчання за формою роботи в аудиторії, сприяють розвитку навичок колективної роботи.

Фрагмент №2 уроку з української мови для 10 класу з теми:
«Основні групи фразеологізмів»
Мета: розширити знання учнів про фразеологізм як одиницю мовлення; сприяти розвитку усного мовлення учнів, їх критичного та креативного мислення; виховувати пошану до скарбниці народної мудрості, інтерес до вивчення рідної мови, культуру мовлення.
Етап сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.       Інтерактивна вправа  «Парочки»
Виконайте завдання за покликанням:  https://learningapps.org/watch?v=p9jpb44za16, у якому необхідно поєднати картинку із фразеологізмом.

2.       Інтерактивна вправа «Фразеологічний пазл»
Виконайте завдання за покликанням:  https://learningapps.org/watch?v=pgts60jt316, у якому необхідно з’єднати фразеологічні синоніми з їхнім значенням. Якщо ви правильно виконаєте завдання, у вас складеться пазл.

3.       Інтерактивна вправа «Класифікація»
Згрупуйте подані фразеологізми за типами: фразеологічні зрощення, фразеологічні єдності та фразеологічні сполучення.  Для цього перейдіть за покликанням: http://LearningApps.org/watch?v=psf2bmcu316

Коментар №2. У фрагменті інтерактивна технологія реалізується з допомогою ігор. Таким чином здійснюються такі принципи інтерактивного навчання, як задіяність усіх учнів, відчуття своєї інтелектуальної спроможності та успішності в учнів, а також створюються комфортні умови для навчального процесу, оскільки працюючи за комп’ютерами, чи іншими гаджетами, учні відчувають себе у звичній для них обстановці. При цьому всьому не забуваємо про основну мету навчання – зміст вправ сприяє вивченню матеріалу та закріпленню набутих знань.

Фрагмент №3 уроку з української мови для 10 класу з теми:
«Складні випадки правопису слів зі спрощенням у групах приголосних, чергування голосних та приголосних звуків»
Мета: систематизувати знання про спрощення в групах приголосних, чергування голосних і приголосних,  закріпити знання про основні орфограми, навчити учнів редагувати текст та знаходити вивчені чергування; розвивати усне і писемне мовлення, логічне мислення учнів.
Етап сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.       Мовне дослідження в парах
До виділених слів дібрати такі споріднені, щоб у них відбувалися чергування голосних і записати пари слів.
Катерина Білокур як художниця могла б органічно існувати зі своїми картинами у будь-яку епоху. Ніколи не ходила до школи, ніде не вчилася малярству. В загубленому серед левад селі Богданівці вона провела усе життя, свідомо витративши його на те, щоб її, сільську жінку-самоучку, просто визнали за художницю.
Могла – міг, своїми – свій, ходила – хід, школи – шкіл, село – сіл, вона – він, провела – провів, сільську – село, жінку – жонатий - женити.

2.       Творче конструювання за допомогою методу «ПРЕС»
Утворити від поданих у дужках іменників прикметники й записати усі словосполучення. Скласти з ними 5 речень.
(Богданівка) художниця,  (Париж) виставка, (село) повітря, (людина) творчість, (Волга) берег; (Сиваш) озеро; (казах) діти; (Кременчук) область; (Кавказ) довгожитель; (товариш) розмови; (Запоріжжя) степи.
Богданівська художниця, паризька виставка, сільське повітря, людська творчість, волзький берег, Сиваське озеро (озеро Сиваш), казахські діти, Кременчуцька область, кавказький довгожитель, товариські розмови, запорізькі степи.
Утворені від власних назв відносні прикметники на -ськ- пишуться з малої букви.

3.       Задача з ключем
Випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається спрощення, у другу - не відбувається.
Пристрас/ний, контрас/ний, хвас/нути, кількіс/ний, у доблес/ному, зап'яс/ний, знавіс/нілий. радіс/ний, у мас/ному.
1.Пристрасний, кількісний, у доблесному, знавіснілий, радісний, у масному;
2.Контрастний, хвастнути, зап’ясний.
Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву - прочитаєте словосполучення (рідна мова)
           
            Коментар №3. Можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірка знань, тощо. Сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати. Використовується при виконанні вправ, у яких потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється. Метод навчає учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з питання у виразній і стислій формі, переконувати інших.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Інтерактивне навчання. Що то за звір і як його приборкати